THY 737-800 investigation focuses on sudden drop
Friday February 27, 2009 Turkish Airlines defended the maintenance record of the 737-800 that crashed on approach to Amsterdam Schiphol on Feb. 25, while Dutch investigators focused on whether the aircraft's sudden drop into a field suggested possible engine trouble.
THY said in a statement that the aircraft underwent a C check on Oct. 22, an A check on Feb. 19 and was taken out of service briefly on Feb. 23 when "the pilot reported a malfunction of the Master Caution Light. . .and the part was replaced."
Following the replacement, the aircraft "had successfully accomplished landing and taking off. . .eight times," THY said. "Being uncompromising in flight safety, Turkish Airlines has been applying all those processes of maintenance under the directions of both international and domestic aviation authorities as well as the manufacturers of aircraft."
Dutch Safety Board Chairman Pieter van Vollenhoven told NOS television in the Netherlands that the 737-800 plummeted to the ground in a way that suggested it "literally [fell] out of the sky" and could have lost engine power, but he cautioned that engine trouble was just one of many possible causes and no definitive statements are being made by investigators. He added that the flight data and cockpit voice recorders are being examined and that investigators "hope to have a firmer grip" on the accident shortly, with a possible briefing on preliminary findings next week.
The CFM56-7B-powered -800 broke into three parts when it hit a field short of the runway (ATWOnline, Feb. 26). Surviving passengers described a normal flight with no indication of trouble until the aircraft crashed without warning shortly after the landing announcement had been made.
Authorities said the dead included five Turks (including the two pilots and a third pilot-in-training) and four Americans. Six of the injured passengers reportedly are in critical condition. "In our sad condition our only consolation is that the total loss of life and the number of injuries are fewer than expected in such an accident," THY President and CEO Temel Kotil said.
by Aaron Karp
Aerolínea analiza cobrar a pasajeros por usar los baños
EFE
El Universal
Dublín, Irlanda
Viernes 27 de febrero de 2009
Debido a la actual crisis económica, la aerolínea irlandesa de vuelos económicos estudia la posibilidad de cobrar una libra (1.12 euros) a los pasajeros por usar los retretes
La aerolínea irlandesa de vuelos económicos estudia la posibilidad de cobrar una libra (1.12 euros) a los pasajeros por usar los retretes, anunció hoy su director ejecutivo, Michael O'Leary. "Una cuestión que hemos contemplado en el pasado, y ahora de nuevo, es la posibilidad de instalar en las puertas de los lavabos un servicio de monedas para que la gente tenga que gastarse una libra", declaró el directivo a la cadena británica BBC.
O'Leary indicó que la medida no creará inconvenientes para los viajeros que no lleven monedas encima, ya que, en su opinión, "nadie en la historia de la aviación se ha subido a un avión de Ryanair portando menos de una libra".
La pasada semana, la aerolínea, líder en Europa del sector de bajo coste, anunció la eliminación, próximamente, de todos los puestos de facturación en los aeropuertos para que los usuarios efectúen esta operación a través de internet.
"Nuestra política consiste en encontrar maneras de aumentar los ingresos para poder, así, abaratar el coste del viaje" , añadió O'Leary.
El director de comunicaciones de Ryanair, Stephen McNamara, precisó hoy que "Michael se inventa muchas cosas mientras va hablando y, aunque hemos tratado este tema internamente, no hay planes inmediatos para aplicarlo".
"Los pasajeros en las estaciones de trenes y autobuses están acostumbrados a pagar por usar el retrete, ¿Por qué no en los aviones?. No todo el mundo usa el lavabo en nuestros aviones, pero los que lo hacen podrían contribuir a abaratar los billetes de otros viajeros. Aunque, quién sabe, O'Leary a lo mejor estaba hoy de guasa" , afirmó McNamara.